Klein archief  van 'buurtbericht PlantageWeesperbuurt & Kadijken'

X X X X X

 

 

Buurtreacties, meningnen op invoeren 30km per 8 december 2023

 

Ben hartstikke blij met de 30km/uur regeling 😊

Trilce Navarrete; 9-12-20123

 

Een uitstekende en levensreddende nieuwe verkeersregel!! Hulde voor degenen die dat hebben doorgedrukt.

Judith Bosch; 9-12-2023

 

30 km perfect! Ben ik heel blij mee. En wanneer is de Weesperstraat aan de beurt?!

Groetjes, Barbara Gozens; 9-12-2023

 

Heel goed dat er nu 30 km geldt op de meeste  auto wegen. Als fietser ben ik altijd erg op mijn hoede voor de fatbikes waarvan de bestuurders zich niet aan de snelheidsregels houden. Als die tegen je oprijden ben je er geweest.  Ik meende dat de fatbikes verbannen waren van de fietspaden. Hoe zit dat nu precies?

Groet, Florine Boucher; 9-12-2023

 

een misser, de max snelheid voor de vrije ov baan die is nu nog gevaarlijker oa door de taxi's ( bij de haltes mogen ze niet sneller dan 20k). We zullen het merken.

Vrgr, Rob H; 9-12-2023

 

Wat betreft die maximumsnelheid van 30 km in de stad: dat had al veel veel eerder ingevoerd moeten worden. Dat zou heel wat levens en akelig letsel hebben kunnen voorkomen. Waarom zou je hard moeten kunnen rijden in een stad? Omdat je haast hebt? Dan ga je maar wat eerder van huis.

Molly Vingerhoets; 9-12-2023 (buurtgenoot sinds 1979)

 

30 km is voor mij zowel als buurtbewoner als automobilist een prima plan!

Jules de vet; 9-12-2023

 

Ik ben zo blij met deze maatregel. Zo kan iedereen veiliger buiten zijn. Laten we hopen dat men zich eraan gaat houden ondanks dat er maar beperkt gehandhaafd gaat worden. Eraan gaan houden gewoon uit respect voor elkaar.

Simone Verscheure; 9-12-2023

 

 

buurtbericht 16 september 2023

De bijdrage van René Mentink aan het Buurtbericht van 9 september, ‘Smaken verschillen, toch?’, over de verbouwingen van Hollandsche Schouwburg en Holocaustmuseum, waarin hij schrijft: “De gevels detoneren nadrukkelijk door deze kleurstelling in de reeks van gevels op de Plantage Middenlaan” deed mij sterk denken aan de komst van het Hubertushuis, in dezelfde Middenlaan, ooit een opvanghuis voor alleenstaande moeders en kinderen (het ‘Moederhuis’). Uit mijn boekje De Plantage (2016): “Een deel van het complex werd in de jaren zeventig ontworpen door Aldo van Eyck (1918-1999) en baarde door het afwijkende kleurgebruik aanvankelijk enig opzien in de buurt. Henriëtte Boas in Herlevend bewaard (1987): Een aantal jaren geleden werd het Talmoed Thorah gebouw [een joodse lagere school die al in 1924 verhuisde naar de Tweede Boerhaavestraat, KvG] aan de Plantage Middenlaan afgebroken, en vervangen door een mijns inziens in de buurt volkomen detonerend modern gebouw, ontworpen door de hedendaagse architect Aldo van Eyck.” Het is niet zo zeer een kwestie van smaak, denk ik, meer van wennen.

Ko van Geemert - buurtgenoot

 

 

 

 

buurtbericht 9 september 2023

Smaken verschillen, toch?

Een voorzichtige blik naar binnen leert ons dat de verbouwingen van de Hollandse Schouwburg en het Holocaustmuseum hun voltooiing naderen. Het heeft even geduurd, maar dan is de buurt weer twee pareltjes rijker.

Maar toch, smaken verschillen kennelijk. De gevel van de Hollandse Schouwburg is geschilderd in drie tinten grijs-groen, die bij mij associaties oproepen van camouflagekleuren in willekeurig welke oorlog dan ook. De gevel van het Holocaustmuseum is uitgevoerd in gebroken wit tot uiterst donker grijs, wat de grimmige kant van het verleden van het pand wel lijkt te accentueren.

Maar dat niet alleen. De gevels detoneren nadrukkelijk door deze kleurstelling in de reeks van gevels op de Plantage Middenlaan, die grotendeels licht van kleur zijn. Smaken verschillen, het is helemaal waar. Maar ik ben wel nieuwsgierig naar de beweegredenen van de ontwerpers…

René Mentink - buurtbewoner

 

 

 

x

Buurtreacties op Pilot Weesperstraat jni/ juli 2023

 

Mijn mening over de Weesperstraat is zeer positief. Voor het eerst heb ik recreatief gelopen over de Weesperstraat en ik zag heel veel nieuwe dingen. Die je nooit eerder ziet. De lucht is schoner en leefklimaat is verbeter. Ze hebben de pilot mooi gemaakt met bloemen.

Groet, Job R (23-06-2023)

Kadijk kan beter niet zo.

Ik vind de hefbomen op de Kadijken geen goed plan, hopelijk gauw weer weg graag.

Het haalt de straat sfeer weg en minder fiets vriendelijk, graag aandacht hier voor. De Weesperstraat is nu een verademing.

Groet Cees W (23-06-2023)

 

Kadijk: positief met een significante aanvulling. Ik zeg vanaf het begin, nu al sinds vijf jaar, dat onder de motorvoertuigen niet de auto, maar de gemotoriseerde tweewieler de grootste bedreiging vormt. 

Bedreigend zijn ze vaak op meer dan een manier: namelijk op grove overtreding van de snelheidsbeperking en akoestisch, te weten door een overdosis aan lawaai dat de norm, zoals voorgesteld door de NEFOM (70 decibel), ruimschoots overschrijdt.

Tijdens de eerste twee weken blijkt dit probleem te zijn gegroeid. Hoe kan dit? Verklaringen liggen voor de hand: 

  1.  De "motorfietsen" hebben bijkans het rijk alleen. Hun eigenaren begaan de overtredingen ogenschijnlijk ongestraft.
  2. In tegenstelling tot auto's voelen deze zich door het smalle wegdek, een gevolg van de parkeerstroken links en rechts, veel minder geneigd, om wegens schaderijden op te letten. 

 

Dit kan niet de bedoeling zijn. De knip moet leiden tot aanpak van het hoofdprobleem. Kijk naar het evenbeeld van de Kadijk, te weten de Haarlemmerdijk. Daar is het probleem opgelost. Het kan toch niet zo zijn dat het winkelend publiek van daar een belangwekkender factor vormt dan de kinderen, huisdieren, mensen slecht ter been alhier (bij onstentenis van commercie zoals op de Haarlemmerdijk).

Met vriendelijke groet, Peter dB (25-06-2023)

 

Wat een genot!

Ben heel blij met de pilot Weesperstraat.

Wonend aan de Nieuwe Prinsengracht is het een stuk rustiger, eigenlijk net zo als toen ik hier 30 jaar geleden kwam wonen. Ook de nachten zijn een stuk rustiger nu. Voorheen werd er ook veel te hard gereden, met auto’s, maar ook veel motoren.

Er zijn veel meer vogels te horen en te zien. Alles is schoner en frisser.

Het sluipverkeer is na de beginperiode ook al een stuk minder.

Ja, ik ben superblij met deze pilot en….hopelijk zullen er na deze pilot flinke aanpassingen komen in de Weesperstraat!

Hartelijke groet, Iet van H (25-06-2023)

 

 

De even kant van de Nieuwe Keizersgracht is nu een doorgangsroute geworden waarbij soms file ontwikkeling ontstaat. Het vele verkeer is slecht voor de kademuren. 
De overlast verplaatst zich nu naar o.a. de Kattenburgergracht evenals de uitstoot. De drukte in de Weesperstraat heeft zich nu verplaatst naar de tijd tussen 23.00 - 6.00 uur. De uitstoot verplaatst zich van overdag naar avond en nacht. Tweewielers die op de weg thuis horen passeren de knip op het fietspad enz. enz.

Agnes E (25-06-2023)

 

Ik woon op de Kadijken en ben met ongeveer 3 minuten rijden met de auto bij de IJ tunnel, zodat ik via s116 naar de ring A10 kan om naar mijn werk te gaan.   Met de Knip word ik omgeleid en kan een u bochtje maken ter hoogte van het marineterrein, zodat ik toch naar de IJ tunnel kan komen. Op de terugweg, in de spits kost het mij 30 minuten om van de IJ-tunnel naar mijn huis op de Kadijken te komen. Je komt er haast niet doorheen, het verkeer staat  muurvast. Het kost mij veel extra tijd en benzine. Ik zie er erg tegenop om dit nog 4 weken te moeten meemaken.

Annemarie V (25-06-2023) 

Vanuit mijn raam zie ik de hele dag het verkeer op de Kattenburgerstraat stil staan, een gevolg van ‘de knip’. Voor heel veel geld heeft de gemeente de luchtvervuiling verplaatst van de Weesperstraat naar de Kattenburgerstraat. 
Daarnaast veel ergernis bij honderden Amsterdammers, bezoekers, en toeristen, tegenover wellicht wat blijheid bij enkele tientallen bewoners van de Weesperstraat. Een vreemde afweging.

Jan H (kadijken, 25-06-2023)

 

Als bewoner van de Plantage Middenlaan zie ik dagelijks honderden auto’s twee maal passeren, omdat men pas bij de knip aan de Anne Frankstraat te horen krijgt  dat men weer terug moet rijden via dezelfde route. Komend vanaf de Weesperstraat of vanaf het Alexanderplein staat nergens aangegeven dat de IJtunnel en het stadhuis niet bereikbaar zijn. Wat is er eenvoudiger om bij deze drie toegangswegen naar de plantage buurt borden te plaatsen met een tekst als:

GEEN DOORGAAND VERKEER, ALLEEN BESTEMMINGSVERKEER.  Of/en: IJTUNNEL EN STOPERA NIET BEREIKBAAR. Het gaat om de Nieuwe Achtergracht, de Nieuwe Prinsengracht en het Alexanderplein.

Tom S (28-06-2023)

 

wij wonen op de Nieuwevaart en daar staat ook onze auto in de garage. Voor de APK moest hij naar de garage op het Zeeburgerpad. Afstand 1,2 km. Met knip 3,1 km. Moet kunnen binnen de 5 minuten, zou je zeggen. Alleen wil de garage om 9 uur de auto hebben en om 5 uur wordt hij vrijgegeven. Dat kwam neer op tweemaal 45 minuten, stapvoets in de file.

Bert J en Madeline M (29-06-2023).

Hierbij mijn eerste ervaring n.a.v. “de Knip”.
Ik verplaats me te voet, per fiets en het OV. Wat mij vooral opgevallen is: de onveilige situaties bij de diverse afsluitingen.

  • Auto’s keren zonder dat ze rekening houden met verkeer (m.n. fietsers) die er wèl door mogen. Er wordt op de vreemdste manieren gekeerd – waardoor ik weer plotseling moet uitwijken.
  • Auto’s slaan nu “illegaal” linksaf, komend van het Kadijksplein om op de Prins Hendrikkade te komen. Ook hier moet je bedacht zijn op onverwachte manoeuvres – bij het oversteken.

En verder: Vervelend dat bus 43 omrijdt – deed hij eindelijk de halte Kadijksplein weer aan en is hij nu weer uitgevallen. Ik benijd de automobilisten niet: die moeten door een woud van gele omleidingsborden onlogische routes rijden. En evenmin de verkeersregelaars: die krijgen volgens mij een hoop frustraties op zich afgereageerd.

Marian V (29-06-2023)

 

Ik woon aan de plantage Kerklaan aan de kant van het stoplicht naar de plantage Middenlaan. De knip is goed merkbaar door de toegenomen hoeveelheid auto’s bij het stoplicht. Soms kan ik de ramen aan de straatkant niet open hebben door de uitlaatgassen en fijnstof dat naar binnen komt. Onze stoep is veel dichter op de weg dan de woningen en stoep aan de weesperstraat dat hebben. Het lawaai van alle extra verkeer komt daar ook nog eens op. Onze straat is veel smaller dus het geluid knalt direct in huis naar binnen. 
Als bewoner vind ik dit dus écht een waardeloze situatie die heel ongezond is. Niet blij met de gemeente in deze warme zomerdagen.

Groetjes, Nathalie N (1-07-2023)

 

Wat de dure perken van KnowedgeMilePark niet deden, doen de 1-vormige plantenbakken en het pokkekleine kunstgras parkje wél bij mij! Na 1 voorproefje tijdens corona, ervaar ik door de rust eindelijk de kwaliteit die de ruimte van de Weesperstraat ons kan bieden, zonder het geraas van het gemotoriseerd verkeer en de aso’s met straaljager-motoren in het bijzonder. 

Nu al kan ik ontbijten op de galerij van de 8e, mijn raam openhouden aan de Weesperstraat, praten met mijn buren op straat en rustig oversteken met mijn hondjes. Wat een ongekende zaligheid! Als het verkeer wegblijft, dan kan je die straat heel anders inrichten. 

De gedesoriënteerde auto- of motorrijder die tóch de illusie koestert dat voor (meestal) hem of haar de ‘knip’ niet geldt, komt ongeveer eens per minuut langs, dat zijn er 60 per uur, ofwel 1020 overdag als de slagboom dicht is. Ook mijn buren ervaren dat als rustig, wat aangeeft wat voor enorm aanbod van gemotoriseerd verkeer bewoners aan de Weesperstraat vóór ‘de knip’ gewend waren; er reden bijna 200 miljoen auto’s en motoren langs in de afgelopen 30 jaren

Bob S (1-07-2023)

 

 

Mijn ervaring met “ De knip” als bewoner van de Plantagebuurt is positief. Het is sinds de knip een stuk rustiger op straat. Pas nu merk ik hoeveel sluipverkeer door onze straat , plantage Kerklaan, en de Plantage Middenlaan reed. Dat ik een stukje om moet rijden om met de auto richting Alkmaar te rijden, vind ik niet erg in vergelijking met de dagelijkse rust op straat.

Tineke K (2-07-2023) 

 

Ik woon op de Kadijken. Ik voel mij opgesloten omdat ik met de auto niet zomaar het eiland af kan, of terug kan komen. Ik kan bijv. geen hout kopen (laten bezorgen is heel duur), kan de buurman niet naar de dokter brengen. Een rit naar het OLVG is normaal 12 min., nu minstens 3/4 uur. Familie van die zieke buurman kan niet bij zijn huis komen. 

Het werkt heel beperkend, zeker voor de niet zo mobiele mensen. 

Fransje dlC (3-07-2023)

 

De knip in de Weesperstraat, inclusief die op de Latjesbrug en op de Hoogte Kadijk laat ons zien hoe een stadsbuurt opfleurt als het doorgaande verkeer naar de ring wordt geleid. Jammer dat de ingreep een tijdelijke proef is.

Bèr D (3-07-2023)

 

Hoe hebben ze de knip samen kunnen laten vallen met een afsluiting van de Stadhouderskade en de Oostenburgergracht? Ik wilde  vorige week zaterdag een taxi maar het Leidsebosje nemen omdat ik weet dat ik daar mijn auto niet kwijt kan. Na drie kwartier wachten op een taxi kwam het bericht dat veel taxi’s de binnenstad niet ingaan want zij kunnen er niet meer uit.

Ik woon op de Plantage Middellaan, heb een auto want ik ben slecht ter been en kan wel fietsen, maar niet op en afstappen, en ook het OV is te gevaarlijk. Ik ben al een aantal keer in een verschrikkelijke file terecht gekomen richting de Piet Heintunnel of richting West en Oost. De IJ-tunnel is geen optie sinds je via de Dam wordt teruggestuurd naar het beginpunt van de IJ-tunnel.

Verzin aub iets anders.

Wilma G (3-07-2023)

 

“De Weesperstraat was langzamerhand verworden tot een levensgevaarlijke en vervuilende snelweg midden in de stad. Wat een opluchting dat dit nu voorbij is!

Bas B (5-07-2023)

 

Ik heb zelf geen auto en doe alles lopend of met de fiets. Een reactie qua onveilige situaties die ik 3 x heb meegemaakt: (gefrustreerde) automobilisten rijden over het fietspad tussen de Hortus en het Wertheimpark. En geven dam soms ook nog extra gas omdat ze weten dat ze fout zitten.

Anne J (7-07-2023)

 

Ik wil meegeven dat wij in nood (brand, hartaanval e.d.) onbereikbaar zijn voor hulpdiensten. 

Dat de paniek en ergernis onder automobilisten leidt tot bijv. rijden tegen de richting in. De Hoogte Kadijk is benauwend geworden. 

Ik besef dat mensen blij zijn met de rust. Ik zou graag ontheffingen zien want dit was een verschrikkelijk experiment. Ik hoop dat de gesprekken niet fysiek worden, want de tegenstellingen zijn groot. Ik voel mij in ieder geval niet gerespecteerd of gehoord. 

Met vriendelijke groet, Fransje dlC (9-07-2023)

 

 

Mijn ervaring: Ja, de Weesperstraat is heerlijk rustig.  Maar verkeer is onvoorspelbaar geworden doordat sommige auto's de Nieuwe Keizersgracht indraaien en anderen wel stoppen, op de  stoep gaan staan en dan toch rechtdoor rijden.  Ook moeilijk oversteken bij het  pocketparkje, want er is  daar totaal geen zicht op het verkeer.

Nieuwe Keizersgracht heeft enkele weken van filevorming gekend.  De hele dag door. Niet prettig!  Blijkbaar heeft het projectteam dit te horen gekregen want opeens  verscheen een verkeersregelaar met twee pylonen.  Hij laat slechts enkele auto's door.

Ik vraag me af  hoe dit zal gaan als de gemeente besluit de knip in de Weesperstraat permanent te  maken.  Komt er  dan ook permanent een verkeersregelaar met pylonen?

De oorzaak van de ellende op de Weesperstraat (lucht- en geluidsvervuiling) zijn de auto's.  Worden die geteld en gecategoriseerd?  Het zou fijn zijn te weten welke mogelijke consequenties getrokken kunnen worden uit de uitkomsten van deze pilot.

Vriendelijke groeten, Ita M (9-07-2023)

 

 

The IJ tunnel divides the Nieuwe Herengracht (where my mother lives) and the jodenbreedstraat / Nieuwmarkt at the Valkenburgestraat. It is a huge divide that can be felt in Rapenburg and Anne Frankstraat. It breaks the ‘neighbour’ feeling and is not friendly for residents.

The Weesperstraat has a similar feeling, dividing the Amstel from the rest of the canals on the east.

During the Pilot Weesperstraat, it has been greatly enjoyable to cross back and forth east and west of the avenue which has colourful flowers and relaxed residents.

I live on Sarphatistraat corner with Hoogte Kadijk and we see the super busy street of autos finding alternative ways to move around.

The high concentration of cars, trucks, and motorbikes is of course not pleasurable for anybody (in cities and in ‘nature’). I support the development of an improved OV infrastructure to decrease private auto traffic.

Different measures are probably needed for regulating speed and behaviour of motorbikes.

best, Trilce N (16-07-2023)

 

Meer rust, minder auto's in de buurt. Heerlijk

Marijk K (16-07-2023)

 

Ik heb enig voordeel en het is wellicht heerlijk voor een paar mensen om tussen twee rijstroken op een kunstgrasveldje te zitten. Maar er wordt dan wel voorbij gegaan aan de ondragelijke problemen die het elders veroorzaakt zoals files, onbereikbaarheid voor bezoekers, leveranciers, taxi's en ronddolende automobilisten. En niet te vergeten de hulpdiensten  Blijven de jongens bij de slagbomen nu eeuwig staan? Ik vind het een zeer slecht en egoïstisch plan. Als je toch wat wil doen dan 2x1 rijstrook en middenberm met bomen.

Ruud S (16-07-2023)

 

 

Om 9.30 uur zou ik saxofoon les hebben in Amsterdam noord. Een ritje met de auto van ongeveer 10 minuutjes. De saxofoon past niet op de fiets helaas.

Dus aangesloten in de file ter hoogte van Kadijksplein richting de S100, een U bochtje gemaakt ter hoogte van het marine terrein, terug in de file en dan erachter komen dat de IJ tunnel naar noord gesloten is. Dus weer een U bochtje gemaakt om weer aan te sluiten in de file en bij Kadijksplein rechtsaf om weer naar huis te gaan. Het was een rit van 30 minuten.

Ik voel mij erg opgesloten, de hele wijk is op slot. 

Er moet toch een andere oplossing zijn voor de verkeersdruk op de Weesperstraat? Fluisterasfalt? 30 km zone? Alleen bestemmingsverkeer toelaten?

Het enige wat ik wil is door de IJ tunnel de snelweg op naar mijn werk of saxofoon les. Ik wandel en fiets graag door de stad en gebruik mijn auto niet om de binnenstad in te gaan. 

Annemarie V (17-07-2023)

 

Ongelooflijk hoe de gemeente en haar spreekbuizen enkel de positieve geluiden laten horen!

De “bloemlezing” kent enkel een paar mild negatieve reacties terwijl er honderden zijn. Het gekleurde “tevredenheidsonderzoek” ( vragenlijst en methodologie goedgekeurd door de Gemeente) dat ze nu ineens afkeuren, de afwezigheid van enige benchmarking om cijfers te staven en het negeren van de desastreuze reputatieschade voor de binnenstad, sterken ons enkel in de wetenschap dat als niet verkozen wethouders  die de stad niet begrijpen een testje doen met een wereldstad, de gevolgen bekend zijn.

Brave burgers die huilend, ten einde raad, met hun deelauto over het fietspad rijden, door de straten scheurend en toeterend, vloekende Amsterdammers…. dat en veel vervuiling, heel veel kosten, schandalig veel kosten; dat onthou ik van deze “Knip”.

Bruno M (17-07-2023)

 

Ik vind de pilot een goed idee om te kunnen meten en ervaren wat wel en niet werkt. Veel waardering voor de wethouder om vast te houden aan de pilot en tegelijkertijd aanpassingen te verrichten. Ik woon op de plantage middenlaan en vindt het een verademing. En ja, er zijn een aantal leerpunten: 

- er voor zorgen dat verkeer uit de buurt, bijv. middels kentekenherkenning, geen last heeft van de knip;

- voorkomen dat auto's het fietspad gaan gebruiken (tussen plantage middenlaan en muiderstraat)

- geen toegang voor toeristenbussen

- eventuele herinrichting van fietspaden en wegen voor de veiligheid

Michelle H (19-07-2023)

 

Waanzin!! Waarom niet overal in de stad 30 km?

Marijke S. (22-07-2023)

 

 

Beste gemeente, denk goed na, stop met het oplaten van proefballonnetjes zonder scherpe kaders en doelstellingen vooraf: stop het misbruiken van bewoners en gemeenschapsgeld voor dit soort persoonlijke hobby projecten van een wethouder tegen beter weten in. Dit knip experiment is een schande voor de mooiste stad van het land.

De tendentieuze bewoners enquête werpt ook vragen op: bij de eerste vraag van deze enquête is er een keus tussen drie icoontjes, rood, geel en groen respectievelijk: Ontevreden, Tevreden en Zeer Tevreden: waarom ontbreekt hier ZEER ONTEVREDEN en NEUTRAAL? De slechte lezer klikt op het gele en middelste icoontje en heeft mogelijk onbedoeld tevreden gestemd. Kinderlijke manipulatie van een enquête uitslag.

Willem H (24-07-2023)

 

Buurtevaluatie 20 juli in het 'pocketparkje' zie voor video deze link

https://vimeo.com/848310590/79b031f6f0

 

Heerlijk geen files meer, ja kan nu weer gewoon doorrijden. Doordat je een knip in de wegen legt, maak je files en staat alles aan te schuiven. Langer en meer, op minder wegen. Het is gelukkig over, voelde mij erg opgesloten, ondanks brief dat ik bewoner ben, ondanks een invalidekaart voor mezelf.

Marjolein vB (25-07-2023)

 

Onze ervaringen met de pilot zijn niet onverdeeld gunstig:
1 verplaatste files zijn geen vooruitgang, geen winst alleen verplaatsing van drukte en vervuiling.
2 de huisartspraktijk Kalkmarkt is door files niet meer bereikbaar. Met mijn vrouw( knieschijf gebroken door steppend jongetje) op weg, zijn we vanwege files teruggekeerd naar huis. Dat is onacceptabel.
3. Omrijden op weg naar west kost 30 minuten extra tijd en kilometers.

met vriendelijke groet, theo vO (29-07-2023)

 

Dat het een paar weken duurt voor men gewend is aan een knip op een straat mag duidelijk zijn en dat ander verkeer hierdoor/voor een nieuwe weg zal moeten vinden is een feit maar het is niet meer van deze tijd dat er een ‘snelweg’ door het centrum loopt. Wat mij opgevallen is in de media is dat er ongelofelijk veel geklaagd werd, dat kunnen wij Nederlanders ook fantastisch. Dit vooral in de eerste twee weken daar waar alles en iedereen nog in de gewenningsfase zit. En het is maar aan wie je het vraagt ook. Natuurlijk krijg je een negatief verhaal als je mensen in files gaat interviewen. Als bewoner die al 35 jaar in de Nwe Kerkstraat woont heb ik ontzettend genoten van die knip en mag hij er morgen weer op. Heerlijk die schone lucht, de rust maar vooral een straat die tot leven gebracht werd. Waar mensen weer normaal langs lopen in plaats van deze te mijden. 

Dus mijn zegen op een afsluiting.

Marjan L (30-07-2023)